Katariina Lillqvistin Radio Dolores palkittiin elokuvajuhlilla

Tampere Film Festival 8. - 12.3. 2017. Viisi päivää elokuvan juhlaa. Kotimainen & kansainvälinen kilpailu, Saamenmaalta Mountain Valleyhin, pitkä viikonloppu Britanniasta, naisnäkökulma Arabimaihin.

Lyhytelokuvafestivaalien ydin on kansainvälinen ja kotimainen kilpailu. Kansain- väliseen koitokseen osallistuu 63 teosta. Kotimaiseen kilpailuun ilmoitetuista 342 elokuvasta valittiin kahdeksan pitkää dokumenttia ja 28 lyhytelokuvaa. Kotimaisen voittajan valitsee Elina Knihtilän, Salla Tykän ja Hebe Tabanischin muodostama tuomaristo. Molemmissa sarjoissa kamppaillaan Suudelma-patsaasta.

Palkitut

Grad Prix -palkinto meni  Adrian Silisteanun kirjoittamalle ja ohjaamalle elokuvalle Scris/Necris sekä Risto Jarva palkinnot Selma Vilhusen ohjaamalle dokumentille Hobbyhorse Revolution ja Heta Jäälinojan animaatiolle Penelope

Radio Dolores huomioitiin nuorisotuomariston palkinnolla: " Elokuvassa, jonka valitsimme, vangitsi omaperäiset ja näyttävät lavasteet ja jouhevasti etenevä tarinankerronta. Tästä elokuvasta saa joka katselukerralla irti jotain uutta". 

Palkitut elokuvat festivaalisivustolla >> www.tamperefilmfestival.fi

Radio Dolores

Tänä vuonna kotimaisessa kilpailusarjassa oli mukana Pispalan tyttö Katariina Lillqvist tuorein teos Radio Dolores.

Radio Dolores on animaatioelokuva, joka kertoo Espanjan sisällissodasta, tamperelaisen Aaltosen kenkätehtaan työläisistä ja kielletystä radioasemasta, jonka paljastuminen saa poliisit nimeämään rikostapauksen nimellä Radio Dolores.

Elokuvan taustalla on Katin lapsuudessa kuulemat jutut Espanjan sisällisodasta, muun muassa isotädin Malagan taistelussa kadonneesta sulhasesta. Kadonnut sulhanen oli Katariina Lillqvistin isän idoli ja eräänlainen kasvatti-isä.

Tampereen seudulta, ja muun muassa Pispalasta, Espanjan sisällissotaan lähti lukuisia tehdastyöläisiä. Kaiken kaikkiaan Suomesta sotaan osallistui 72 miestä tasavallan ja 14 miestä Francon puolella.

Espanjan sodan vapaaehtoiset olivat kolmikymppisiä miehiä, jotka muistivat omalta kohdaltaan Suomen vuoden 1918 tapahtumat ja sen kauheudet. Ylen haastattelussa Lillqvist arvelee että "Tamperelaisten näkökulma oli selkeästi se, että Espanjassa on kyse luokkasodasta. Ehkä ajatustasolla otettiin jopa revanssia Suomen hävitystä kansalaissodasta".

Lillqvistin elokuvan animaatiohahmot olivat esillä Espanjan sisällissota-näyttelyssä työväenmuseo Werstaalla 10.3.-14.8.2016.  Espanjan sisällissodan alkamisesta tuli viime vuonna kuluneeksi 80 vuotta (1936-1939).

Ylen haastattelut

Ylen haastatteluissa Kati kertoo elokuvan taustoista (Radio Dolores etsii kadonnutta sulhasta) sekä siitä miten animaatio otettiin vastaan viime syksynä  Malagassa (suomalaisanimaatio sohaisi Espanjan sisällisotaa). Ylen Kuusi kuvaa-sarjassa ohjaaja kertoo, kuinka hän yhdistää omaperäisissä nukkeanimaatioissaan historialliset tarinat, Pispalan anarkistiset tunnelmat sekä tšekkiläisen mustan huumorin. Espanjan sisällissota näyttelyn infossa on muutama viite siihen, miten Pispalassa sodan kokemuksia hyödynnettiin vuonna 1942.
>> Radio Dolores etsii kadonnutta sukulaista
>> Suomalaisanimaatio sohaisi Espanjan sisällissotaa
>> Kuusi Kuvaa -  Katariina Lillqvist
>>  Espanjan sisällissota-näyttely ja Pispala 

© Asko Parkkonen